expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

Friday, April 22, 2011

Walaupun Sudah Bertunang Tapi Tak Mampu Kahwin


Seorang kakitangan pentabiran di Kabul, Ahmad Mahfooz mempunyai pendapatan hampir sepuluh kali ganda daripada gaji tahunan pekerja rendah di Afghanistan namun dia masih tidak mampu untuk mengahwini tunangnya.

Dia sudah berhutang beribu-ribu dolar selepas mengadakan satu majlis pertunangan mewah melibatkan 500 orang tetamu pada Disember lalu. Ahmad memberitahu dia tidak tahu sama ada akan mampu untuk mengadakan majlis perkahwinan seperti yang diharapkan oleh bakal isteri dan keluarga mertuanya.

"Saya berhutang dengan hampir semua orang yang saya kenal. Saya tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan wang untuk berkahwin," kata Mahfooz yang berusia 27 tahun.

Dia merupakan salah seorang golongan pertengahan di Afghanistan yang terpaksa berdepan dengan peningkatan kos perkahwinan.Kenaikan kos itu menyebabkan golongan muda menangguhkan perkahwinan.

Ekoran itu, pemerintah Afghanistan sedang menimbang untuk mengharamkan majlis perkahwinan mewah. Undang-undang baru yang diusulkan oleh Kementerian Keadilan itu akan menghadkan jumlah jemputan kepada 300 orang sahaja manakala had perbelanjaan bagi setiap tetamu ialah cuma AS$5 (RM15).

"Majlis perkahwinan sudah menjadi seperti pertandingan untuk menunjuk-nunjuk kekayaan dan pengaruh.

"Ramai orang muda tidak boleh berkahwin kerana mereka tidak mampu. Perkara ini mesti dihentikan," kata Ketua Jabatan Kementerian Undang-Undang Sivil, Majid Ghanizada.

2 comments :

  1. bukan kat afganistan sahaja..malaysia pun sama..kos nak kahwin semakin meningkat...ini mengalakkan maksiat sebab nak kahwin..mahal...

    ReplyDelete
  2. nak kawen bukan susah pun..akad nikah jelah.. tapi org fikir kawen kena guna duit byk2..undang2 Allah lebih sempurna ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...