expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

Wednesday, September 7, 2011

Racun Semut Disangka Air Sirap Pandan

 
 
 
Seorang wanita nyaris maut apabila terminum racun semut yang dibancuh oleh suaminya dalam cawan di rumah mereka di Kampung Rambutan Rendang di sini hari ini.


Dalam kejadian kira-kira pukul 10.30 pagi itu, Norhafizah Badli Afendi, 27, dikatakan terus menggelepar sebelum rebah tidak sedarkan diri sejurus terminum racun yang disangkakan sirap pandan tersebut.

Bagaimanapun mangsa dilaporkan dalam keadaan stabil selepas dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II di sini.


Suaminya, Mat Din Yusof, 27, berkata, dia membancuh racun itu disebabkan serangga tersebut terlalu banyak dalam rumahnya sehingga menggigit anak kecilnya, Shafira Aishah yang berusia 11 bulan. Katanya, dia membancuh racun tersebut setelah anaknya menjerit digigit semut dan ketika itu isterinya masih tidur.

"Kerana ingin cepat, saya mengambil cawan minuman dan membancuh racun semut tersebut dengan air lalu meninggalkannya di atas meja di dapur dan pergi ke halaman rumah sementara menunggu ia benar-benar sebati.

"Kemudian apabila saya pergi semula ke dapur, saya tengok isteri saya sudah lembik di kawasan tangga rumah dan memberitahu dia telah minum air di atas meja dapur. Saya kemudian bergegas membawanya ke hospital," katanya ketika ditemui di HRPZ II di sini, hari ini.

Mat Din berkata, isterinya yang baru bangun tidur mungkin menyangka racun semut berwarna hijau itu adalah sirap pandan yang biasa diminum oleh keluarganya.

Bapa kepada empat anak itu berkata, racun semut memang sudah lama disimpan di dalam rumahnya memandangkan serangga itu memang biasa masuk ke dalam rumahnya.

"Selalunya saya hanya menabur racun ini di kawasan yang sering dilalui semut kerana ia berbentuk serbuk. Hari ini saya membancuhnya dengan air kerana semut terlalu banyak dan untuk menjadikannya lebih berkesan," katanya.

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...