expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

Tuesday, February 15, 2011

Ulama Indonesia Benar Kad Hari Valentine

SEORANG wanita melihat kek yang dijual sempena sambutan Hari Kekasih di sebuah kedai di Jakarta
Majlis Ulama Indonesia (MUI) membuat pendirian yang lebih lembut berhubung sambutan Hari Kekasih. Menurut Setiausaha MUI, Ichwan Sam, penganut Islam dibenarkan menghantar kad ucapan Hari Kekasih.

"Kami memahami bahawa sambutan Hari Kekasih di negara ini tidak lebih sekadar trend yang diamalkan oleh golongan muda," kata Ichwan.

"Hari Kekasih merupakan salah satu cara untuk menyuarakan rasa cinta oleh generasi baru. Ia akan lenyap selepas hari itu berlalu," tambah Ichwan.

Sejak beberapa tahun lalu, MUI kerap mengeluarkan fatwa yang membidas sambutan Hari Kekasih dengan menganggapnya sebagai satu ancaman terhadap nilai-nilai Islam.

Namun, sebahagian penganut Islam di Indonesia yang tidak mematuhi fatwa yang dikeluarkan MUI sebelum ini apabila ada golongan muda yang menghantar kad ucapan, coklat dan bunga kepada pasangan masing-masing sempena Hari Kekasih.

Menurut Ichwan walaupun MUI mengeluarkan pendirian yang lebih lembut, pihaknya tetap mengharamkan seks bebas dan bercium antara pasangan yang masih belum berkahwin.

"Ia menjadi dosa jika mereka terlibat dalam kegiatan seks bebas atau bercium antara lelaki dan wanita yang masih belum mendirikan rumah tangga," katanya.

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...